
Fredagen den 1 november var en viktig milstolpe då vår första helt eldrivna transport från Göteborg till Malaga påbörjades. Vår erfarne förare, Niklas Svensson, gav sig ut på en banbrytande resa och markerade en milstolpe för BHS-gruppen genom att köra en så lång sträcka enbart med hjälp av elektrisk energi.
Resan började med att dörrarna till en Volvo EL dragbil i Göteborg öppnades, som hyrs av vårt åkeri JTW via Volvo Truck Center.
Även om det inte var något problem att hitta laddningsmöjligheter, visade det sig vara svårt att komma åt laddstationerna på grund av otillräckligt utrymme för släpvagnen.
Niklas reste från Göteborg fredagen den 1 november och anlände till Frankrike på måndagen. På tisdagen lossade han varor i Pamplona och avslutade resan via Madrid till Malaga onsdagen den 6 november.
Hela resan omfattar cirka 6 516 kilometer och drivs enbart av el.
Här är några fakta om turen:
- Distans: 6,516 km
- Körtid: Approximately 90 hours
- Antal laddningar: 37 (plus 6 unsuccessful attempts)
- Tid vid laddstationer: 42 hours
- Antal lastningar/lossningar: 10
- Övrigt: Släpvagnen lossades 36 gånger, laddade ner 29 appar för laddning, använde 22 av dem...
Niklas delar med sig av sina tankar om resan:
– För det första var det en otrolig möjlighet att testa det här i verkligheten. Att fatta beslutet på en tisdag och ge sig av på fredagen med ett fordon "från gården" på en resa under normala förhållanden med vanliga kunder saknar motstycke för en kommersiell resa av den här längden.
Fordonet, en Volvo FH Electric från Volvo Truck Center, är fantastisk att arbeta med. Det är otroligt trevligt att arbeta i en tyst miljö och mycket användarvänligt.
Är detta framtiden för långdistanstransporter?
Just det här fordonet hade en något begränsad räckvidd, men en ny modell som kommer nästa år bör lösa detta problem. Den största utmaningen idag är infrastrukturen, särskilt utrymmet för lastbilar. Jag har varit tvungen att koppla loss släpet nästan 40 gånger, köra mot enkelriktade gator, använda block för att ta mig över trottoarkanter, klämma mig igenom höjdbegränsningar och navigera i stadskärnor på jakt efter laddningsstationer, med alla tillhörande höjd- och lastbilsbegränsningar.
Men med rätt infrastruktur kan fordonet köras i 4.5 timmar och laddas på cirka 45 minuter. Finns det ekonomiska incitament vore det en dröm att jobba med, avslutar Niklas.

Carmen Gomez welcomes Niklas at First Cargo Madrid office

Niklas and Thomas Lindström celebrate Niklas’ homecoming on Nov 13, at JTW’s freight terminal